پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228391
آغاز صدور رواديد زائران اربعين از ۱۱ شهريور
تاریخ انتشار : 1396/04/20 19:10:28
نمایش : 1636
مديرکل امور مرزي وزارت کشور و دبير ستاد مرکزي اربعين حسيني گفت: از ۱۱ شهريورماه سفارت و کنسولگري‌هاي عراق در ايران صدور رواديد براي زائران کشورمان را آغاز مي‌کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مجيد آقابابائي مديرکل امور مرزي وزارت کشور و دبير ستاد مرکزي اربعين حسيني درباره سفر هياتي عراقي به تهران براي مذاکره درباره نحوه برگزاري مراسم اربعين امسال اظهار کرد: هياتي با مسئوليت معاون وزير کشور عراق و همراهي مسئولان امنيتي و نظامي و وزارت خارجه اين کشور براي مذاکره درباره مراسم اربعين به تهران آمدند که سفير اين کشور در تهران هم در همه مذاکرات حضور داشت.

وي با بيان اينکه موضوع اربعين يک موضوع مهم و کلان و داراي ابعاد گسترده است و نياز دارد تعامل و همکاري مناسبي براي برگزاري اين سفر وجود داشته باشد افزود: پس از مذاکرات انجام شده ميان هيات ايراني و عراقي قرار شد کميته‌ مشترک دائمي اربعين حسيني با مسئوليت وزارت کشور ايران و عراق تشکيل شود که وظيفه اين کميته رصد موضوعات مربوط به اربعين و تصميم‌گيري در اين زمينه باشد. همچنين اگر لازم باشد اين کميته موضوعاتي را که در حوزه تصميم گيري مراجع بالاتر قرار دارد ارجاع مي‌دهد تا آن مراجع تصميمات لازم را اتخاذ کنند.

مديرکل امور مرزي وزارت کشور ادامه داد: قرار شد کميته ديگري به نام کميته امنيتي مشترک با مسئوليت وزارت کشور عراق و وابسته نظامي جمهوري اسلامي ايران در سفارت کشورمان در بغداد تشکيل شود  تا تعامل دو کشور در حوزه مسايل امنيتي و اطلاعاتي دنبال شود. همچنين قرار شد سفراي دو کشور هم موضوعات مربوط به برگزاري اربعين را مرتبا رصد و پيگيري کرده و به مسئولان دو کشور اطلاع دهند.

بعيد است طرف عراقي مبلغ رواديد را کاهش دهد

آقابابابي درباره مذاکرات انجام شده در خصوص رواديد ميان دو کشور خاطرنشان کرد: به طرف عراقي اعلام کرديم که براي صدور رواديد الکترونيکي آماده همکاري و کمک به عراق هستيم تا سفارت اين کشور در تهران رواديد الکترونيکي صادر کند. در اين مذاکرات قرار شد نحوه تعامل در اين زمينه و همچنين زيرساخت‌هاي مورد نياز بررسي شود و اگر دولت عراق پيشنهاد ما درباره رواديد الکترونيک را پذيرفت، براي صدور اين رواديد به عراق از لحاظ فني کمک مي کنيم.

وي با اشاره به اينکه تعيين مبلغ رواديد در اختيار نخست وزيري عراق است، گفت: قرار شد هيات مذاکره کنده عراقي نظر نخست وزيري عراق را جويا شده و به اطلاع ما برساند. البته مبلغ رواديد يک رفتار متقابل است.   در حال حاضر آنها مبلغ ۴۰ دلار از زائران ما مي‌گيرند و ما هم همين مبلغ را  از اتباع عراقي دريافت مي کنيم،   اما در موضوع اربعين تاکيد داريم که مبلغ رواديد را کمتر کنند که اگر طرف عراقي اين مبلغ را کاهش دهد، وزارت امور خارجه هم آمادگي دارد همين اقدام را انجام دهد. به هر حال تصميم نهايي با نخست وزيري عراق است و بعيد به نظر مي‌سد و با توجه به وضعيت اقتصادي عراق، مبلغ رواديد را کاهش دهند.

دبير ستاد مرکزي اربعين حسيني افزود: البته قرار شد در مورد نيروهاي خدماتي و امدادي و کساني که در مواکب کمک مي کنند، سفارت عراق همکاري کرده و و اگر مبلغ رواديد رايگان نشد، رواديد با حداقل مبلغ براي اين افراد صادر شود. همچنين قرار شد براي ارسال کمک‌هاي مردمي و پشتيباني از مواکب مبلغي از سوي عراق دريافت نشود.

۱۶ مرکز صدور رواديد در نظر گرفته شده است

وي درباره نحوه  صدور رواديد از سوي عراق اظهار کرد: سال گذشته علاوه بر سفارت عراق در تهران و سه کنسولگري اين کشور در شهرهاي مشهد، اهواز و کرمانشاه صدور رواديد را بر عهده داشتند، هماهنگ گرديد که در ۱۲ شهر ديگر که تعداد زائران ما زياد بود، نمايندگان کنسولگري عراق حضور يافته و رواديد را صادر کنند. امسال هم اين روند ادامه مي يابد. البته قرار شد ۴ تيم اضطراري هم در اختيار سفير عراق باشد که اگر براي صدور رواديد مشکلي پيش آمد اين ۴ تيم وارد کار شوند و در صورت نياز به استانها اعزام گردند همچنين با توجه به تعداد رواديد صادر شده توسط دفاتر ۱۲ گانه در سال ۱۳۹۵ ميزان جمعيت زائرين هر استان در اربعين گذشته، با همکاري سفارت عراق آمايش جديدي را براي اين دفاتر تعيين خواهيم کرد.

آقابابايي خاطرنشان کرد: ما به اين توافق رسيديم که از ۱۱ شهريور سفارت و کنسولگري هاي سه گانه  عراق صدور رواديد را آغاز و دفاتر ۱۲ گانه از ۲ مهرماه مستقر شده و صدور روايد را اجرا کنند. اعتبار ماندگاري رواديد در خاک عراق را هم امسال از ۲۰ روز به ۳۰ روز افزايش داديم، يعني کسي که رواديد ورود به عراق را داشته باشد، از زمان ورود به خاک اين کشور به مدت ۳۰ روز مي تواند در عراق حضور داشته باشد. در سال گذشته استفاده از رواديد در مدت محدودي بود که ما امسال اين زمان را به سه ماه افزايش داديم، يعني کسي که رواديد ورود به عراق را در هر زماني دريافت مي‌کند، تا سه ماه فرصت دارد وارد عراق شود. اين موضوع براي کساني که احتمالا به هر دليلي در زمان اربعين امکان حضور در خاک عراق و زيارت عتبات عاليات را ندارند، فرصت مناسبي ايجاد مي کند و طبيعتا مديريت زمان زائرين را نيز افزايش مي دهد.

حتمالا امسال از مرز خسروي استفاده شود

مديرکل امور مرزي وزارت کشور با بيان اينکه قرار شد در مرزهاي زميني، شلمچه، چزابه و مهران براي تردد برقرار باشد گفت: در خصوص مرز خسروي قرار شد تيم مشترکي تا بيست روز آينده، با در نظر گرفتن مسايل امنيتي براي فعال کردن اين مرز تصميم بگيرند. به نظر مي‌رسد امسال بتوانيم از ظرفيت مرز خسروي استفاده کنيم.   کشور عراق تصميمي براي ايجاد گذرگاه‌هاي جديد مرزي غير از مرزهاي ياد شده ندارد.   از سويي قرار شد زيرساخت‌ها و تعداد گيت‌ها در مرزها همسان شود تا زائران راحت‌تر در مرز تردد کنند.

براي ورود به عراق گذرنامه و رواديد لازم است

آقابابايي با اشاره به اينکه طرفين بر جلوگيري از ورود افراد بدون گذرنامه و رواديد به کشور عراق تاکيد دارد، و افراد معدودي سال گذشته براي دولت ايران و عراق مشکل درست کرده بودند، تاکيد کرد: امسال به جد دنبال اين هستيم که اجازه ندهيم زائران بدون گذرنامه و رواديد به مرزها نزديک شوند و اگر اين افراد به مرزها آمدند، پليس اجازه نگهداري از آنها را خواهد داشت، زيرا آنها براي يک اقدام غيرقانوني تلاش کرده‌اند. عراق هم جرايم سنگيني براي ورود افراد غيرمجاز به خاک خود داشته و آنها را زنداني مي‌کند. هموطنان توجه کنند که براي ورود به عراق گذرنامه و رواديد نياز است.
وي خاطر نشان کرد: بحث همکاري مشترک و تعامل استانداري‌هاي مرزي کشورمان با استانداري‌هاي مرزي کشور عراق  و همچنين استانداري‌هاي کربلا و نجف انجام گرفت. همچنين درباره مشکلات فرودگاه نجف و بغداد مذاکره انجام و قرار شد نماينده سازمان هواپيمايي کشوري در فرودگاه نجف و بغداد حضور داشته باشد.

زائران ايراني به مساله بيمه توجه کنند تا در خاک عراق دچار مشکل نشوند

مديرکل امور مرزي وزارت کشور ادامه داد: هر دو کشور بر بيمه زائران تاکيد دارند. بنابراين قرار شد شرکت‌هاي عامل در حوزه اربعين با شرکت‌هاي بيمه عراقي همکاري کنند. زائران توجه داشته باشند که هزينه‌هاي پزشکي و درماني در عراق بالاست. بنابراين به موضوع بيمه توجه کنند تا در خاک عراق دچار مشکل نشوند. تجربه سال گذشته در دو حادثه تروريستي و برخي تصادفات که متاسفانه برخي هموطنان بدون بيمه عزيمت کرده بودند، مشکلات خاصي را براي خانواده هاي آنها ايجاد کرده است.

به اتباع افغانستاني دفترچه اقامت و به عراقي‌هاي رانده شده ويزا داده مي‌شود

وي درباره اتباع افغانستاني و عراقي رانده شده از اين کشور که خواهان حضور در مراسم اربعين هستند اظهار کرد: در مورد اتباع افغانستاني که به صورت مجاز در ايران هستند مثل سال قبل عمل مي‌کنيم يعني ما يک دفترچه اقامت به آنها مي دهيم که مورد تاييد سفارت عراق است. درباره اتباع عراقي رانده شده که در خاک جمهوري اسلامي ايران حضور داشته ولي هيچ سند عراقي ندارد، قرار شد سفارت عراق براي آنها ويزا صادر کند و اسامي انها را به ما بدهد تا ما تاييد کنيم که آنها عراقي هستند.

کميته هاي بانکي، ارتباطات و پزشکي تشکيل مي‌شود

آقابابايي همچنين با بيان اينکه قرار شد هر يک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي کشورمان که در موضوع اربعين حضور دارند، با متناظران خود در دولت عراق مشکلات را دو جانبه حل کنند افزود: در اين راستا کميته بانکي، کميته ارتباطات و کميته بهداشت نيز توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دو کشور تشکيل مي‌شود.

خواهان پوشش راديو اربعين در عراق هستيم

آقابابايي در پايان گفت: ما از طرف عراقي اين درخواست را داشتيم که به لحاظ فني کمک کنند تا راديو اربعين در خاک عراق هم قابل دريافت باشد که طرف عراقي در حال بررسي درخواست ما است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html